Home


Sinele transpersonal,
o abordare psihologica in conceptia lui Jung*

Pentru Jung, Dumnezeu este un FAPT PSIHOLOGIC, iar despre PSIHIC nu putem spune decat ca este o REALITATE. Cum este si cine este Dumnezeu, nu ar trebui sa constituie o preocupare pentru psihologi, menirea acestora nefiind cea de a descoperi tainele Universului, sau natura si esenta lui Dumnezeu, insa este esential ca psihologul sa inteleaga semnificatia trairii lui Dumnezeu de catre om. Trairea divinului are efecte asupra psihicului, iar cunoasterea modului in care fiecare individ abordeaza ideea de Dumnezeu poate fi un instrument util intr-o relatie terapeutica. Astfel putem spune ca Jung este in acord cu parerea lui William James cum ca din moment ce produce efecte reale, Dumnezeu este o realitate.

In conceptia lui Jung SINELE este o imagine intrapsihica a lui Dumnezeu. El aduce astfel notiunea mai veche de Sine in domeniul psihologiei aplicate. Sinele este considerat ca fiind "totalitatea incognoscibila a constiintei insasi, care uneori reprezinta aspecte ale sale, ca pe un numar infinit de imagini posibile fara ca vreuna din ele sa fie Sinele insusi."

Diferit de SINE este EUL PERSONAL care este o imagine intrapsihica complexa ce se formeza prin memorie si invatare. Evenimentele exterioare ale vietii Eului sunt in concordanta cu inclinatiile interne ale Sinelui. Sinele este astfel "principiul prin care este modelat omul". Se poate spune ca Sinele este baza arhetipala a Eului, intre ele existand o relatie dinamica.

JUNG DISTINGE TREI NILELE ALE PSIHICULUI:

- constientul - eul persoanei;

- inconstientul personal - umbra - adica continuturi psihice devenite inconstiente;

- inconstinetul colectiv - care este depozitarul arhetipurilor, cele mai importante fiind considerate: Persona, Anima, Animus, Umbra si Sinele.

INCONSTINETUL este un strat adanc al psihicului, el nu este individual ci apartine psihicului uman in general. Acesta fiind format din arhetipuri sau diverse entitati, sau situatii ancestrale, care servesc la reproducerea unor idei mitice vechi. Este un fel de corespondent pentru situatii tipice, tipuri de persoane, personalitati, ce sunt reproduse, recreate si traite, sau doar dorite a fi traite in prezent.

SINELE este considerat cel mai important dar si cel mai greu de inteles dintre arhetipuri. El este punctul de mijloc al personalitatii, reprezinta scopul final al individualizarii.

Pentru Jung, DUMNEZEU este un arhetip, fiind astfel o manifestare a celui mai profund nivel al spiritului inconstient, inconstientul colectiv.

Contactul cu Sinele are ca EFECT o traire importanta pentru individ. Astfel se naste sentimentul de apartenta la o totalitate si ca o consecinta disparitia sau reducerea senzatiei de insigurare. Toate acestea se reflecta asupra psihicului avand ca efect REDUCEREA ANXIETATII. Sinele este considerat totalitatea constiintei, el fiind baza intregii experiente, el este mediul si matricea constientizarii, el continand Eul.


BAZA MITICA A TEORIEI SINELUI

SINELE TRANSPERSONAL pare o reformulare a notiunii de ATMAN apartinand hinduismului, unde in interiorul fiintei exista un element al divinului care este tot una cu constiinta absoluta, a Brahmanului.
Sarcina Eului este de a redobandi legatura pierduta cu Sinele . Acesta este echivalentul psihologic al dialogului Eu - Sine. (conceptie corespunzatiare cele Scolilor teiste)
Scolile nedualiste sunt de parere ca nu exista nici o deosebire intre Eu si Sine, separattie fiind o aparenta datorata conditionarii intense a Eului. Aceasta conceptie este exprimata in limbaj psihologic de catre Eckhart astfel: "Eul meu este Dumnezeu" si in limbaj mistic in Upanisade, prin cuvintele "Tu esti Acela".
Distinctia intre aceste atitudini este reflectarea unor psihologii diferite, aflate in legatura cu necesitati diferite si diverse moduri de gandire.

Monistii hinduisti (doctrina Shankhara) rezolva aceasta contradictie impartind religia in superioara si inferioara, cea inferioara fiind cea care concorda ideilor teistilor ce venereaza un Dumnezeu personal.

Cu toate ca sinele se afla dincolo de limbaj el neputand fi descris cu exactitate, o dovada a existentei sale sunt marturisirile misticilor despre experientele lor, marturisiri care concorda desi ei provind din religii diferite. Sinele este imposibil de imaginat sau de definit. In cazul in care nu acceptam aceste marturii singurul mod de a ne referi la Sine este sa facem presupozitii teoretice asupra sinelui sau nonpsihologice. Sau sa-i negam total existenta. Aceste trairi ne permit sa avem o viziune a efectelor Sinelui asupra fiintei. Ele sunt modul sinelui de a se prezenta constiintei noastre.

In Rig Veda ni se spune despre Sine ca el ia forma in care este idolatrizat. Zeitatile individuale reflecta anumite aspecte ale totalitatii Spiritului si nu trebuie considerate a fi totalitatea insasi. Jung este de parere ca ceea ce numim Sine, este o reprezentare intrapsihica pe care nu trebuie sa o intelegem ca fiind Sinele insusi. Atat sinele cat si orice alt arhetip nu este acelasi lucru cu imagine sa intrapsihica. Sinele nu este reductibil la o imagine.

IMAGINILE SINELUI IN PSIHOTERAPIE

Modul cel mai simplu in care Sinele se face cunoscut Eului este prin crearea unor imagini. Aceste simboluri sau imagini sunt intermediarii, mesagerii Sinelui, felul in care Spiritul transcendent se prezinta intr-un mod cat mai accesibil, cat mai inteligilil pentru Eu.

SIMBOLURILE SINELUI sunt diferite ele fiind conditionate de cultura individului, de sistemul religios, astfel din punct de vedere intrapsihic s-a putut observa ca imaginile difera in functie de dogmele, intelegerea sau necesitatile fiecaruia. De asemenea ele sunt relevante pentru un anumit moment al vietii persoanei.

Studiind acest aspect Corbett si Kugler au constatat patru categorii principale de simboluri intrapsigice ale Eului.

1. IMAGISTICA DE TIP MANDALA.

Madalele sunt figuri geometrice formate din combinatii armonioase de cercuri si patrate, ele simbolizand simetria, totalitatea, implinirea. In vise ele apar sub diverse forme precum cetati, temple, gradini, spirale, etc de cele mai multe ori aceste figuri sunt impartite in patru, acest numar simbolizand implinirea. Aparitia manadalelor in vise are loc conform observatiilor lui Jung descrise in lucrarea sa "Simbolismul Mandalei", in momentele de criza, ele datorandu-se incercarilor psihicului de a restaura homeostaza, prin producerea de imagini ale ordinii si armoniei. Ele ar avea rolul de a ne reaminti ca in interiorul fiecaruia din noi dispunem de o "ingraditura protejata", fiind o incercare a Sinelui de a reintregi personalitatea dezbinata. Cu toate acestea s-a constatat ca uneori astfel de aparitii sunt precursoare ale psihozei, Sinele fiind atat un agent de integrare cat si de fragmentare. Jung constata ca ele au un efect linistitor asupra oamenilor sanatosi, in special asupra celor inclinati spre arta, nu au un efect remarcabil asupra celor aflati in starea border-line, ele aparand deseori psihoticilor.

2. FIGURILE TRANSCENDENTE.

Fie ca este vorba despre Isus Hristos, despre Buddha, despre Tara o zeitate femina in Budism, despre Anubis, zeul egiptean cu cap de caine, sau despre vreun rege, sau orice figura idealizata, capabila sa provoace astfel de proiectii, figurile de acet tip apar in vise ca figuri pline de autoritate, aducatoare de diverse mesaje, de ajutor sau daruind ceva Eului personal.
Psihoterapeutii au observat ca nu intotdeauna visatorul apartine religiei sau traditiei figurii respective. Acesta semnifica faptul ca el este fixat intr-o traditie care nu apartine familiei sale de origine. Aceste figuri apar uneori si in stare de veghe cum ar fi spre exeplu cazul unei femei care broda o cruce pe un steag bisericesc, moment in care i-a aparut chipul lui Isus. Ea a dat simbolului o importanta personala.

3. UNITATEA CONTRARIILOR

In momentul in care simtim un conflict psihic, cand elemente ale personalitatii sunt in opozitie, Sinele incearca atunci sa compenseze acest fapt producand imagistica onirica a unitatii contrariilor. Acestea pot fi: perechi de casatoriti, un sarpe inaripat, un batran si un copil, un hermafrodit, sau altele asemenea. Elementele aflate in opozitie sunt unite de catre Sine care incearca sa le reconcilieze, sa tranceada polaritatile, pentru a evita supraindentificarea constiintei cu o latura a conflictului.

4. FENOMENE NETURALE CE INSPIRA TEAMA

Apar cand accentul este pus pe viata instictiva sau organica a Sinelui, iar omul sinte nevoie restabilirii contactului cu acet nivel de existenta. Astfel pot apare in vis oceane, animale salbatice, pesti rapitori, copaci, munti, etc. Astfel de simburi erau prezente in special la oamenii pretehnologici.

5. SINCORNICITATILE pot fi considerate tot trairi ale Sinelui. Acestea semnificand pentru Jung acele intamplari care au loc in acelasi timp, nu fiindca unul il cauzeaza pe altul, ci fiindca sunt conectate de o puternica traire emotionala avand semnificatie speciala pentru subiect.

O sincronicitate este o legatura dintre un eveniment exterior si un aspect interior al personalitatii, o traire emotionala si un obiect, persoana, situatie, sau fenomen, care se petrec simultan. Sincronicitatea nefiind o simpla coincidenta, ci dupa cum considera Jung o consecinta a faptului ca fiecare strat al realitatii este legat de toate celelalte. Totusi in termenii viziunii clasice, materialisete asupra lumii asa ceva nu este posibil.

RELATIA PSIHIC - SINE, in conceptia lui JUNG

Privind Sinele din perspectiva lui Jung, adica dintr-o perspectiva psihologica, trebuie sa luam in considerare faptul ca "suferinta noastra emotionala contine intotdeauna un element al divinului". (Corbett, p 88.) Imaginile Sinelui contin si astfel scot la lumina elemente ale temerilor si necesitatilor noastre. Daca divinul nu este departe de suferinta noastra, atunci suferinta este primul pas spre spiritualitate. Jung arata ca numarul din ce in ce mai mare de secte care apar sunt nascute datorita rigiditatii sistemelor teologice, care nu accepta revelatiile manifestate prin intermediul psihicului, si suprima astfel formarea unor simboluri individuale. Jung afirma ca trebuie sa dam atentie noilor imagini ale Sinelui pe masura ce ele se manifesta in vise si viziuni. Un simbol poate avea semnificatii diverse in functie de cultura dar si de persona si personalitatea sa. Exista pericolul ca atunci cand un simbol isi epuizeaza utilitatea sa se tranforme intr-un idol, fiind lipsit astfel de valoare. Aparitia simbolurilor individuale, atunci cand cele colective nu mai au efect dezvolta o credinta, ce poate fi numita si religie cu caracter individual, care are un efect benefic asupra psihicului, mult superior oricarei dogme. Realitatea obiectiva, exterioara nu are o importanta pentru persoana sub aspect psihic, acesta avand o realitate a sa, vie, fiind autonom, nu doar un concept. Ceea ce este considerat real de catre psihic, are pentru acesta forta de realitate.

"Trairea personala este cel mai bun arbitru al validitatii credintelor religioase", credinta neputand inlocui cunoasterea interioara data de aceasta.

Din punctul de vedere al terapeutului aceste trairi sunt considerate un pas spre echilibru al tensiunilor interioare si vindecare, el fiind considerat un arhetip al plenitudinii. Sinele unifica elementele separate ale experientei umane, fapt ce duce la realizarea potentialului specific si special al fiecarui individ. Cand acest potential este blocat individul are nevoie de ajutor exterior, de crearea unui climat favorabil in care sa-si exploreze experienta fara a se simti stingherit sau evaluat judicativ. El astfel se va intelege pe sine si se va produce o schimbare.

Putem spune ca Jung privea religia ca pe o functie a psihicului uman. Facand o distictie neta intre dogma, ritualuri si experinetele religioase originale. Aceste experinte, numite de el si trairi personale, ce pot avea ca efect intelegerea si astfel ajungerea la un nivel mai inalt de constiinta.

Carla von Vlad

*Am selectat doar anumite fragmente dintr-o lucrare am ampla prezentata intr-un seminar de psihologia religiei.


Bine ai venit!

Știu ce cauți! Cauți comoara din tine. Știi ceva? Eu știu că o vei găsi. Dacă ai ajuns până aici, ești pe drumul cel bun. Mai mult de atât, eu îți pun la dispoziție hărțile potrivite, ce îți vor arăta calea spre țel. Ceea ce trebuie să faci este să mergi înainte, cu hotărâre, cu răbdare, cu încredere și voioșie. Trebuie să mergi savurând drumul, și bucurându-te de clipă. Vei găsi aici tot ce trebuie să știi pentru a păși pe căile vieții într-un mod ascendent, liber de prejudecăți, de temeri, sau neîncredere. Vei urca trepte spirituale și vei dobândi capacitatea de a te înțelege pe tine și lumea în care trăiești, viața și legile sale. continuarea AICI


Promotie carti

Toate cele 5 carti la 100 lei!

PROMOȚIE! Toate cele 5 cărți 100 lei, plus transportul.

Prin Poșta română 15 lei - cu ridicarea pachetului de la poștă, sau prin FAN Courier - prețul fiind cel practicat de FAN Courier în funcție de zonă - caz în care cărțile vi se aduc acasă.

Comandați AICI - vă rugăm mentionați pe lânga NUME, ADRESA și NUMĂRUL DE TELEFON.


Despre mine

Despre mine De când mă știu am fost atrasă de misterul creației, am vrut să aflu, să știu, să cunosc, sau poate doar… să-mi amintesc ceea ce oricum sufletul meu știa.
Copil fiind, priveam în depărtări înstelate căutând parcă ceva nenumit, ceva ce-mi putea oferi libertatea și bucuria dorită. continuarea AICI


Program cursuri reiki si seminarii

MOMENTAN NU SUNT CURSURI!

Detalii despre cursurile de REIKI USUI.
Detalii despre cursul de KARUNA REIKI.
Detalii despre SEMINARII.


De ce sa faci reiki?

Pentru că funcționează chiar și în condițiile în care tu... ești... „pe avarie”, sau te-ai îndepărtat de lumină, cu sau fără voia ta. Și tocmai în astfel de momente ai nevoie de puțin ajutor... venit din lumină. continuarea AICI


Codul secret al amerindienilor

Am ales să public acest text, pentru cuvintele înțelepte cuprinse în el. În opinia mea acest “COD AL AMERINDIENILOR”, indifernt cine l-ar fi scris și care ar fi vechimea lui reală, cuprinde sfaturi înțelepte și reflectă adevărul. Acel adevăr după care mă ghidez si eu deseori în viață și pe care îl recomand tuturor. Nu știu cine este autorul, dar știu că acel autor este ghidat de cunoaștere spirituală și iubire. Deseori viața mi-a spus: Dumnezeu este simplitate și viață. continuarea AICI


Terapia iertarii - metoda Kahuna

Yin YangIn urma cu doua decenii, un psiholog hawaiian surprindea lumea stiintifica cu ceea ce am putea numi, pe buna dreptate, un miracol. Spitalul de Stat din Hawaii se confrunta in acel moment cu probleme deosebit de grave in sectia bolnavilor psihici care comiseseră continuarea AICI


Din tainele vietii...

Din tainele vietii In fine, a treia si cea mai infricosatoare judecata are loc cand s-a terminat ciclul, pentru care a venit o entitate la scoala planetei noastre. Ea are loc aproximativ dupa 26.000 de ani de existenta pe acest glob. Pe parcursul celor 26.000 de ani, entitatea spirituala si-a dus existenta cand pe pamant ca om trupesc, cand in Cer, ca om ceresc sau duh spatial. In scurgerea acestui timp, omul a trait sute si mii de vieti. continuarea AICI


Binecuvantare Grau insorit

Binecuvantat fii Tu Doamne… si binecuvantate fie fiintele, creatiile Tale.

Binecuvantat fie Cerul… si binecuvantat fie Pamantul.

Binecuvantat fie Soarele si binecuvantata fie Luna… si fiecare zodie pusa de Dumnezeu pe instelatul Cer. (continuare)